Come ogni edizione in facsimile di Franco Cosimo Panini Editore, anche le
Très Riches Heures del Duca di Berry sono corredate di un volume di commentario scientifico curato dai principali esperti e studiosi dell’argomento. Il volume, redatto in corso d’opera e quindi aggiornato sulle ultime risultanze emerse nel corso della campagna fotografica, consente di approfondire in tutti i suoi aspetti le vicende storiche e artistiche del codice, fornendo inoltre un’esauriente scheda codicologica e un dettagliato ragguaglio su tutte le pagine del prezioso manoscritto. Il volume è in vendita anche separatamente in edizione rilegata con sovraccoperta.
Le Très Riches Heures del Duca di Berry
Commentario al Codice a cura di Patricia Stirnemann e Inès Villela-Petit
● Collana: “La Miniatura”
● Un volume rilegato con sovraccoperta stampata a 4 colori
● Formato: cm 24 x 31
● Pagine 224 con 100 illustrazioni a colori (CTR)
● Prezzo di copertina: Euro 120,00 (CTR)
Gli autori
Il volume è a cura di Patricia Stirnemann e Inès Villela-Petit, due tra le maggiori studiose di miniatura franco-fiamminga e dell’opera dei fratelli Limbourg. Patricia Stirnemann, laureata alla Columbia University, è ricercatrice presso l’Institut de recherche et d’histoire des textes (CNRS) di Parigi dove dirige la Sezione fonti iconografiche. Tra le sue principali pubblicazioni, cataloghi di manoscritti della Bibliothèque nationale de France, dell’Accademia delle Scienze di San Pietroburgo e della Biblioteca del Musée Condé di Chantilly. Inès Villela-Petit, archivista e paleografa diplomata all’école du Louvre, è attualmente conservatrice presso la Bibliothèque nationale de France. Ha pubblicato saggi e studi sulla miniatura franco-fiamminga tra cui volumi sul Breviario di Châteauroux e sul Gotico internazionale. Le affiancano nello studio del prezioso manoscritto, Emmanuelle Toulet, Jean-Baptiste Lebigue, Arie Wallert, Milvia Bollati, Marie Jacob, Jean Mesqui, Laurent Hablot, Margaret Scott.
For Les Très Riches Heures du Duc de Berry, as for all other facsimile editions published by Franco Cosimo Panini Editore, a commentary or treatise is also provided. The contributors are selected from among the most highly renowned experts and scholars in the field. Preparation of the commentary takes place concurrently with the facsimile work itself. The commentary is therefore fully updated with the findings emerging from the photographic campaign. This work provides experts and scholars with an opportunity to look into all aspects relating to the ‘career’ of the codex as a work of historic and artistic interest. Fully comprehensive codicological information is provided for scholars, and in-depth files for each manuscript page. The commentary has been published also for distribution without the codex itself (bound edition with dust jacket).
Les Très Riches Heures du Duc de Berry
Commentario al Codice (Commentary on the Codex), ed. Patricia Stirnemann and Inès Villela-Petit
● Series: “La Miniatura”
● Bound, four-colour printed dust jacket
● Format: cm 24 x 31
● 224 pages with 100 colour illustrations (CTR)
● Cover price for bookshop distribution: 120.00 Euros (CTR)
The authors
The commentary was edited by Patricia Stirnemann and Inès Villela-Petit, leading experts on French and Flemish illumination and the work of the Limbourg brothers. Patricia Stirnemann, a laureate from Columbia University, is a researcher at the Institut de recherche et d’histoire des textes (CNRS) (Paris), where she heads the iconographic sources Section. Among her most important publications we may mention her manuscript catalogues for the Bibliothèque nationale de France, the Academy of Sciences in Saint Petersburg, and the Musée Condé library in Chantilly. Inès Villela-Petit, an archivist and paleographer, who received her diploma from the École du Louvre, currently works as curator at the Bibliothèque nationale de France. She has published essays and studies concerning Flemish and French illumination, including volumes on the Breviary of Châteauroux and the international Gothic style. The other scholars contributing to the Commentary are Emmanuelle Toulet, Jean-Baptiste Lebigue, Arie Wallert, Milvia Bollati, Marie Jacob, Jean Mesqui, Laurent Hablot and Margaret Scott.